Z roku na rok e-sport zdobywa coraz większa popularność co zaczynają wykorzystywać kluby sportowe. W związku z tym, że w ich działalności coraz bardziej zaznacza się obecność młodych ludzi ten nowy trend nasila się w coraz większym stopniu. Największe kluby sportowe szukają więc sposobów, aby skutecznie przyciągać i zatrzymywać przy sobie wybitnie utalentowaną i obiecującą sportowo młodzież.

Młodzi ludzie w coraz większym stopniu i zakresie interesują i angażują się w gry e-sportowe. Właśnie ten trend jest powodem rosnącego zainteresowania klubów sportem elektronicznym, jako nową odmianą aktywności. Z biegiem czasu zaczynają one w coraz większym stopniu włączać ją do swoich planów i strategii marketingowych.

Można powiedzieć, że e-sport nabrał znacznego przyspieszenia jeśli chodzi o rozwój w roku 2020. Na wiosnę, gdy odwołano z dnia na dzień 99% światowych wydarzeń sportowych branża bukmacherska stanęła przed widmem upadku, jeżeli czegoś szybko nie znajdzie w miejsce odwołanych wydarzeń w realu. Uwaga światowych bukmacherów szybko skierowała się na nową i mało znaną wcześniej formę aktywności jaką jest e-sport. Szybko okazało się, że branża może sprawnie „przestawić” się na sport elektroniczny i zacząć przyjmować zakłady na wirtualne wydarzenia symulujące prawdziwy sport lub też zdalne rywalizacje sportowców – graczy za pośrednictwem sieci internetowej. Choć e-sport sam w sobie istniał wcześniej to jednak traktowany był raczej z przymrużeniem oka i jako odmiana gry komputerowej w trybie multiplayer pomiędzy użytkownikami sieci. W momencie, gdy wszystkie realne wydarzenia zostały bezterminowo zawieszone elektroniczna odmiana rywalizacji sportowej stała się jedyną alternatywą dla branży bukmacherskiej i sposobem na jej przetrwanie tego trudnego okresu.

Szybka droga tworzenie sekcji e-sportowych

Krótka historia e-sportu pokazuje, że zainteresowane nim piłkarskie kluby sportowe jak dotąd zazwyczaj wybierały krótką i łatwą drogę polegającą na stworzeniu nowej sekcji e-sportowej w obrębie istniejących struktur swoich klubów. W tym celu przeprowadzały poszukiwania obiecujących graczy, którzy po przejściu rekrutacji i sprawdzeniu umiejętności mogliby się w niej znaleźć. Kolejny etap polegał na zgłoszeniu utworzonej drużyny do oficjalnych rozgrywek e-sport toczonych na bazie którejś z kolejnych wersji gry FIFA bądź innej podobnej. Niewielka część klubów postawiła na autorskie rozwiązania i pomysły w postaci organizowanych przez siebie i pod własną marką wydarzeń, które z czasem zaczęły przyciągać uwagę innych drużyn. Obecnie to rozwiązanie stosują np. marki w rodzaju F1 lub La Riga.

Z każdym rokiem do gry wchodzą kolejne marki a wraz z nimi pojawiają się inwestorzy oraz sponsorzy zainteresowani sfinansowaniem drużyny lub całego wydarzenia. Napływ żywej gotówki do sektora e-sport przekłada się na szybki wzrost jego znaczenia oraz dalszy rozwój, a to z kolei przyciąga kolejnych chętnych na sponsoring i w taki sposób tworzy się samonapędzający się mechanizm generujący zyski.

Bukmachera online znajdziemy też w niejednym kasynie internetowym. Wiele kasyn online oferuje zakłady sportowe, e-sport i sport wirtualny. Co więcej, kasyna online to także kolebka  hazardowych gier online i wielu promocji. Najbardziej rozchwytywane są darmowe bonusy bez depozytu pozwalające na prowadzenie rozgrywki bez ryzykowania naszych oszczędności. W takiej grze wciąż możemy wygrać prawdziwe pieniądze, nie tracąc własnych. Warto się nad tym zastanowić, jeżeli zamierzamy wygrywać pieniądze nie tylko na zakładach sportowych.

Innowacyjne pomysły piłkarskich lig

Część klubów wdraża w życie swoje własne pomysły. Dzieje się tak na całym świecie, więc także i w Polsce. W naszym kraju od niedawna funkcjonuje wirtualna liga rozgrywek Ekstraklasy. Kooperuje ona z Legardere Sport posiadającą wyłączne prawa do transmisji wydarzeń agencją. W planach jest utworzenie w niedalekiej przyszłości piłkarskiej ligi e-sportowej wzorowanej na tej grającej od lat w realu.

Podobne rozwiązania funkcjonują już za granicą. We Francji działa e-Ligue 1, w której znajduje się 40 zawodników grających w FIFA 18 reprezentujących 20 tamtejszych 1-ligowych klubów. W Portugalii mamy do czynienia aż z trzema kategoriami piłkarskich rozgrywek e-sportowych obejmujących zmagania ligowe oraz pucharowe. Tamtejsi zawodnicy grają na platformach takich jak PS4, Xone oraz PC. Bliźniacze rozwiązania działają jeszcze co najmniej w dwóch krajach, Holandii oraz Austrii.

Hiszpania zastosowała nieco odmienne rozwiązanie w postaci projektu la Liha eSports. Jego istotą jest odbywający się turniej McDonald’s Virtual La Liga eSports, który stał się rodzajem kwalifikacji to finałowych rozgrywek mistrzostw świata FIFA18 eWorldCup organizowanych przez samą FIFA. Pierwszy etap, czyli wspomniane kwalifikacje mają formę on-line, natomiast kolejne etapy oraz finał zmagań odbywają się już w wyznaczonych miejscach w Hiszpanii.

Ambasadorzy e-sportu piłkarskiego

Jednym ze sposobów popularyzacji e-sportu przez kluby jest zatrudnienie znanych zawodników w roli ambasadorów. W ostatnich latach i miesiącach w działalność tego rodzaju angażują się światowej sławy piłkarze mający na swoim koncie wybitne osiągnięcia w piłce tradycyjnej. Wśród wartych wspomnienia nazwisk jest np. reprezentant Argentyny Javier Mascherano, były piłkarz madryckiej drużyny Yannick Carrasco, a także James Rodriguez (z Bayern Monachium), Moussa Sissoko (z Tottenham Hotspur) i Riyad Mahrez (należący do Leicester City).

Nowy trend i jego rosnąca popularność

E-sport z impetem i rozmachem wpłynął na szerokie wody stając się równoprawną formą aktywności sportowej. Gdy wiosną ubiegłego roku Bukmacherzy byli zmuszeni włączyć go do swojej oferty jako główny obszar stawiania zakładów wielu z nich zapewne myślało, że w późniejszym czasie wszystko wróci do normy i tradycyjne rozgrywki zajmą z powrotem swoje miejsce. Stało się jednak coś innego. Zawody tradycyjne wróciły jednak e-sport już pozostał na dobre do oferty bukmacherów stając się stałym równorzędnym elementem ich oferty obok tradycyjnych zmagań sportowych. Teraz obstawiając jest wybór pomiędzy zawodami realnymi a tymi w formie elektronicznej.

Z nową sytuacją pogodzili się już także kibice, choć nie wszyscy mają ciepły stosunek do e-sportu i tego, że traktuje się go na równi ze sportem tradycyjnym. Kibice odwiedzający zakłady bukmacherskie obstawiali kiedyś rozgrywające się w realu spotkania. Dziś mogą robić dokładnie to samo jeśli chodzi o zawody w formie e-sport. Nie ma w tym dużej różnicy, zawody do zawody. Niezależnie od ich formy zawsze mają jakiś wynik, a ten można obstawiać, mniej lub bardziej trafnie licząc na zgarnięcie wygranej u bukmachera.